Modul 12 artikler

Published on september 7th, 2015 | by Redaktionen Ankernyt

0

Tag ansvar – og skab god stemning ved måltidet

Respekt for – og positiv stemning ved måltidet er blot nogle af de elementer, der danner grobund for det gode måltid, når brugere af landets offentlige institutioner sætter sig til bords –men hvem har ansvaret og hvad betyder den gode stemning for brugerne?

Af Ann-Katrine Versterre, LFS, som en del af modul 12’s formelle eksamen.
Artiklen henvender sig til plejepersonale/pædagoger, køkkenpersonale og institutionsledere og er “publiceret” i FOA´s elektroniske fagblad.

I de seneste år har maden i de offentlige institutioner været sat under lup, hvilket har forårsaget et kvalitetsmæssigt løft i de danske institutionskøkkener. Det har betydet, at køkkenpersonalet har skullet genfinde og genopdage deres gamle håndværk og finde arbejdsglæde i at kunne producere dejlig mad lavet fra bunden.

Måltiderne som en del af plejen, men hvor ligger ansvaret?

At maden er kommet i fokus, er ikke beklageligt, og flere studier viser, at maden er altafgørende for brugernes ve og vel og bør betragtes som en del af plejen/omsorgen og el. behandlingen. Men køkkenpersonalet er ikke eneansvarlig for at skabe det gode måltid, selvom de har ansvaret for at producere et sundt og næringsrigtigt måltid, der skaber appetit og nydelse. Når maden forlader køkkenet videregives ansvaret, i nogle tilfælde til afdelingernes personale, som ikke nødvendigvis har mad– og måltidsprofessionelle kompetencer.

Faglighed og personlige kompetencer

Faglige kompetencer er vigtige, men står ikke alene, da de personlige kompetencer også har stor betydning for, hvorvidt personalet i landets institutioner evner at skabe et hyggeligt og hjemligt miljø omkring borgeren ved dagens måltider. At gøre måltidet til en glædelig og positiv oplevelse i hyggelige og hjemmelige rammer kan betegnes som ”værtskab”.

Værtskab skaber glæde hos brugerne

På Aalborg Universitetshospital har man gjort sig gode erfaringer med at få sat fokus på værtskabet. Glæden om det gode måltid smitter af på patienterne, og personalet har erfaret, at specielt patienter med lille appetit spiser markant mere.

Værtskab og ansvar

Værtskabet handler i bund og grund om meget mere, end et veldækket bord. Det handler om at tage ansvar for at skabe nogle trygge omgivelser, gribe stemningen og forstå brugerens behov, for derigennem at kunne give brugeren en god måltidsoplevelse, hvad enten brugeren er et børnehavebarn eller sengeliggende patient på et hospital.

Studiet på Aalborg Universitetshospital bakkes op af et nyt dansk etnografisk studie, foretaget af Lise Justesen (lektor på ernærings og Sundhedsuddannelsen på Metropol i København). Lise Justensen´s studie påviser, at værtskab har stor indflydelse på borgernes lyst til at spise og giver tilmed personalet mere arbejdsglæde.

Ansvaret er delt og kræver et tværfagligt samarbejde

Der kan være mange argumenter for, hvorfor man som institution ikke har sat fokus på værtskabet, men ifølge Lise Justesen bør værtskabet indtænkes i institutionernes mad –og måltidspolitikker for at skabe en fælles forståelse af den pågældende institutions kultur omkring måltidet og værtskabet. Der bør således også være en ledelsesmæssig involvering, så ansvaret er delt og bygger på et tværfagligt sammenarbejde mellem ledelse, køkkenpersonale og afdelingspersonale.

Følelser og værdihed

Måltiderne er ofte forbundet med traditioner og følelser, derfor skal værtskabet være med til at skabe tryghed omkring måltidsituationerne. Det handler om at vise brugerne værdihed og respekt, og tage udgangspunkt i individuelle behov   -og hvem vil ikke nyde et lækkert måltid i godt selskab, eller under behagelige forhold?

Som en del af modul 12 eksamen skal de studerende også vise hvordan de mener deres faglige artikel skal “publiceres” og sættes op grafisk. Se artiklen her:

ann-katrine versterres artikel


About the Author



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to Top ↑