Modul 12 artikler

Published on september 12th, 2015 | by Redaktionen Ankernyt

0

Hav en god kødFRI dag

Ved at have en eller flere dage om ugen uden kød på menuen, vil du ikke kun gavne din sundhed, men også hjælpe med at sænke udledning af drivhusgasser og gavne dyrevelfærden i landbrugssektoren.

Af Ruben Kjærgaard, prof. bach.studerende i Ernæring og Sundhed, SFF. Artiklen er skrevet som en del af den formelle modul 12 eksamen. 

Den ernorme efterspørgsel på kød til middagsbordene har aldrig været større, og det er ved at sætte sine spor i ikke og alene den generelle folkesundhed men også på det globale miljø. Fordelen ved at spise mindre kød er fyldt med sundhedsfremmende og miljø bevidste argumenter. Der findes mange sundhedsfremmende og miljøbevidste argumenter for at spise mindre kød. Som proteinkilde har man længe vidst, at kød var en vigtig faktor, men protein findes også i forskellige typer grønsager som bønner, ærter og broccoli.

For miljøet
Det kræver gennemsnitlig 15.000 liter vand at producere 1 kilo oksekød. Ydermere kræver produktionen af kreaturer et store stort areal for opdræt og husning af så mange avlsdyr. Sidst men ikke mindst er der kommer argumentet angående de enorme mængder drivhusgasser som oksekødsproduktionen er en del af. Vi taler om næsten 51 % af den samlede mængde CO2 som bliver udledt i atmosfæren. Det skal forstås at heri er beregnet: Fodertransporten, kvægets produktion af CO2 gasser og transport til slagterier og forbrugerne.

For helbredet
Der har i lang tid eksisteret viden og undersøgelser omkring fordele ved en kødfri kost. Ved at vælge en dag uden kød vil man kunne mindske risikoen for adskillelige livsstilssygdomme. Man kan eksempelvis nedsætte risikoen for at udvikle hjertekarsygdomme. Animalsk fedt er fyldt med mættet fedtsyrer og til en hvis grad trans fedtsyrer, som er en stor faktor i dannelse af åreforkalkning, og blodpropper. Ved at mindske indtaget af kød vil man samtidig kunne mindske risikoen for udvikling af fedme. Det som man ofte glemmer, når man snakker om fordele ved at spise mindre kød, er den reducerede risiko for forskellige typer kræft. Der er bevist en sammenhæng mellem tarmkræft og rødt kød. Ved at indtage mindre kød og mere grønt får man samtidig flere kostfibre, som har en gavnlig effekt på mavetarmsystemet.. De mere kortsigtede effekter af at omlægge sin kost, så den indebærer en kødfri dag, vil give mere energi og overskud på grund af det høje indtag af vitaminer og mineraler.

Dyrevelfærden
At vælge en kødfridag, vil samtidig gavne dyrevelfærden. Der bliver ofte snakket om den trænge plads, der er til køer i stalde, de D Tema/Sundhed 2 kæmpestore kyllingehaller og grisestalde med slagtesvin. Hvordan vil det påvirke dyrevelfærden af have en kødfridag? 75% af det kød vi køber i supermarkedet er fra konventionel masseproducerende firmaer, hvor kvaliteten ofte viger for kvantiteten. Ved at købe mindre kød vil udbuddet falde og derved mindske produktionen af slagtekreaturer.

Kreativ udfoldelse
Når det kommer til at finde på alternativer er det kun fantasien, der sætter grænser. Hvis man elsker sin rugbrødsmadder og gerne vil finde på vegetarløsninger, så er der masser muligheder. En klassiker ville være kartoffelmadder eller måske en advokadomad. En rugbrødsmad som måske vil hjælpe børn til at spise mere frugt og grønt ville være en rugbrød med banan eller æble. Eftersom kød er en kæmpe proteinkilde af et måltid, ligger udfordringen nu i at skulle finde på alternativer til det højt elskede stykke kød på tallerkenen. I den traditionelle kødsauce kan man nemt komme flere finthakket grønsager i, prøve med forskellige typer bønner, ærter eller køderstatningsprodukter som granulat eller tofu. En mindre kendt køderstatning er seitan som består af 100% glutenprotein. Den er kendt for at have mere smag og substans end tofu. Eftersom det kun består af gluten, begrænser det forbruget hos mennesker med glutenintolerens.

Med på rådene
I følge de 10 kostråd anbefales det, at man højest spiser 500 gram om ugen kød. Taget i betragtning at den almindelige dansker indtager højest 100 gram pr. dag, vil dette behov nemt blive dækket selv med de 6 resterne dage i løbet af ugen. Samtidig følger det kostrådet om at spise 600 gram frugt og grønt om dagen. Det kan lyde som en sjov ide, man har fundet på sundhedsstyrelsens hjemmeside, men det er faktisk et koncept, som er ved at danne form på de danske universiteter og sågar facebook. Både Københavns, Århus og Roskilde universitet har indført Kødfri-mandage i deres kantiner, både for at imødekomme Kød-fridag konceptet men for at tilgodese deres segment af studerende, som er vegetarer.

Valget er dit
Der er mange miljømæssige hensyn at tage i en almindelig dagligdag. Spar på vandet, sluk for strømmen og brug cyklen frem for bilen, men er nok? Eftersom kødindustrien står for 51% af drivhusgas udledningen ville det være fordelagtigt at vælge mere grønt frem for kød, men vil det stadig være nok? Det vil gavne yderligere, hvis alle grønsager man køber er produceret lokalt og økologisk, men er det overhovedet nok. Hvis konceptet kødfridag skal have en effekt på miljøet bør ALLE have mindst en kødfri dag om ugen. Ydermere tager det lang tid at se den positive effekt på miljøet dette koncept vil have. Det solide argument der findes for at gøre kødfridag til en del af kostvanerne, er det helbredsmæssige aspekt. At sænke risikoen for kræft, hjertekarsygdomme og fedme er længerevarende effekter, men de kortsigtede effekter vil være mere energi og overskud i hverdagen, grundet det høje indtag af vitaminer og mineraler. Argumenterne er der, fordelene er klare men valget om at holde en kødfridag er helt og holdent dit.

 


About the Author



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to Top ↑